De Reparatiebrug voor Brompton

Voor al die Bromptons waarbij de transportwielsteuntjes aan het achterframe zijn verbogen en gescheurd of zelfst helemaal zijn afgebroken is er de 'Reparatiebrug'. Wanneer de steuntjes weinig verbogen zijn dan kunnen ze meestal nog met beleid terug gebogen worden, bv met een grote ringsleutel of een kunststof hamer. Om de verzwakte constructie te verstevigen en herhaling of nog erger afbreken te voorkomen is er de Stabilisatiebrug. Beide probleemoplossers zijn ontwikkeld door Eerder Metaal & Rijwieltechniek.

Voor montage-instructies een stukje naar beneden scrollen.


    
    

NIEUW! 30 november 2011

De Reparatiebrug is al weer verbeterd. Telkens als ik een serie reparatiebruggen wil gaan produceren krijg ik een ingeving hoe het nog beter kan. Links de 4e generatie en rechts de 5e generatie. Door het aanbrengen van gebogen ringen die de staande achtervorkscheden omsluiten is de Reparatiebrug nu werkelijk stabiel. En om de brug echt goed tegen het frame te drukken is de klembout onderaan nu vervangen door eent een holle M10 bout met moer die in het gat voor de demperbout past. De demperbout kan vrij bewegen in deze holle M10 bout. De brug wordt nog steeds op 4 punten ondersteund (meer is niet nodig voor volledige opsluiting), maar veel effectiever dan voorheen.



    
    

NIEUW! 23 december 2010

Links de 3e generatie en rechts de 4e generatie. Het model is weer verbeterd, nu met de mogelijkheid om de brug strak tegen het frame te trekken met een inbusbout onder de demperplaat. Dat gebeurde altijd al met de demperbout, maar de demper is natuurlijk samendrukbaar en daardoor kan ook de brug nog iets bewegen. Dat is nu weer minder geworden.



    
    

NIEUW! 12 maart 2010

De Reparatiebrug is nu verbeterd. Links de 2e generatie en rechts de 3e generatie. Door een slimmere vorm grijpt de brug om het plaatdeel tussen de originele steuntjes. De brug ziet er niet alleen slanker en eleganter uit, maar wordt nu op 4 punten (voorheen 3) door het achterframe ondersteund.



    slangenklemmen, stukje buis, stukje hout en veel     lijm helpt ook........ een poosje.

Helaas komt het nog wel eens voor dat een of zelfs beide steuntjes aan het achterframe verbuigen doordat een opgevouwen Brompton als krukje gebruikt wordt of door het iets te wild naar voren zwaaien van de achterkant. De steuntjes aan het achterframe zijn vrij slank en kunnen niet heel veel meer hebben dan waar ze voor bedoeld zijn, nl het dragen van de opgevouwen fiets. Stil staand of rollend, maar in beide gevallen slechts de fiets met eventuele bagage. Gaat het dan toch mis dan kan erger worden voorkomen door het terugbuigen van de steuntjes en het monteren van een Brompton Stabillisatiebrug. Ziet u het te laat of rijdt u er te lang mee door dan kan het gebeuren dat de steuntjes niet meer te redden zijn. Dan zijn er drie opties......


    

Optie 1 is een nieuwe achterbrug laten monteren van ongeveer 150 euro ex montage. De montagetijd en daarmee de kosten voor montage kunnen aardig oplopen, aangezien er veel onderdelen aan de achterbrug vast zitten.

Optie 2 is dat er een nieuwe buis met schroefdraad in het achterframe gelast wordt. Kosten rond de 90 euro.


    
Optie 3 is een 'Reparatiebrug' monteren. De Reparatiebrug vervangt de originele steuntjes en biedt twee nieuwe bevestigingspunten (M6 schroefdraad) voor de transportwielen. De kleine kunststof wieltjes zoals die af fabriek op de oudere Bromptons zaten kunnen alleen gemonteerd worden wanneer ze uitgevuld worden met passende ringen, omdat de Reparatiebrug niet toelaat dat de wieltjes over het bevestigingsgedeelte vallen. De huidige Easy Wheels passen prima en moeten standaard uitgevuld worden met een drie tot vier ringen.


    

De montage gaat als volgt: Stap 1 de demper kan losgeschroefd worden dmv de centrale bout aan de achterzijde (sleutelwijdte 10) en moeten de beide wieltjes losgeschroefd worden van de steuntjes. Is er al een deel volledig losgebroken dan demonteren met tang op het afgebroken framedeel of maak gebruik van een bankschroef. Kun je geen houvast vinden op het afgebroken deel en zit de bout van het wieltje erg vast, dan hop (weer) naar de dealer om het uit te besteden of om een set Easy Wheels te kopen.

Stap 2 is het wegslijpen of zagen van de breukvlakken zodat de juiste breedte onstaat om de brug te monteren. Slijp of zaag daarvoor strak langs de demperplaat.

Stap 3 is passen van de Reparatiebrug, past het direct netjes met de ringen over de staande achtervork buizen en het 10 mm gat gelijk met het gat in de demperplaat, dan kan de holle bout erin. Waarschijnlijk heeft de brug eerst nog een 'zetje' nodig, wat goed werkt is met een kunststof hamer een paar tikken geven op het gelaste gedeelte van de ringen. De ringen schuiven dan wat verder over de buiseinden, zodat de brug beter aansluit op de demperplaat. Bij voorkeur met de moer aan de niet-demper-kant, vergeet de transparante dunne plastic schijf niet achter de boutkop te doen en wat vaseline, tectyl of vet op de M10 bout en moer, deze is nl roestgevoelig! En monteer daarna de demper weer en zet hem met de meegeleverde M6 borgmoer zo vast dat deze nog goed te verdraaien is (met name belangrijk bij de huidige dempers met achterframe vergrendeling).



    
    

Stap 4 als het niet past, ja helaas zijn niet alle Brompton achterframes 100% gelijk. In de ringen van de brug de lak verwijderen met een vijl (de ringen zijn van RVS) datzelfde evt doen met de uiteindes van de vorkbuisjes (kunnen na montage van de brug weer bijgetipt worden). Is het niet de passing van de ringen, maar de brug die niet ver genoeg kan zakken om de beide 10 mm gaten gelijk te krijgen, dan moet de demperplaat iets afgevijld worden aan de achterzijde.


    
    

De Reparatiebrug is te koop bij de Brompton dealer of rechtstreeks bij Eerder metaal voor 49 euro incl BTW, verpakkings en verzendkosten. Laat u het door de dealer monteren dan is het waarschijnlijk dat deze nog arbeidsloon in rekening brengt.

Vincent van Eerd, bijgewerkt in juni 2014



          

Copyright by Vincent van Eerd, 2004 ...
All rights reserved.