De Stabilisatiebrug voor Brompton

Voor een deel van de Bromptons waarbij de transportwielsteuntjes aan het achterframe zijn verbogen is er de 'Brompton Stabilisatiebrug'. Wanneer de steuntjes niet al te ver zijn verbogen dan helpt het meestal nog om ze met beleid terug te buigen. Om de verzwakte constructie te verstevigen en herhaling, of nog erger; scheuren en afbreken te voorkomen is het verstandig om de 'Brompton Stabilisatiebrug' te monteren. Is het kwaad al geschied en is een of beide steunen ingescheurd of zelfs afgebroken dan rest alleen nog de Reparatiebrug. Beide probleemoplossers zijn ontwikkeld door Eerder Metaal & Rijwieltechniek.


    slangenklemmen, stukje buis, stukje hout en veel     lijm helpt ook (even)

Helaas komt het nog wel eens voor dat een of zelfs beide steuntjes aan het achterframe verbuigen doordat een opgevouwen Brompton als krukje gebruikt wordt of door het iets te wild naar voren zwaaien van de achterkant. De steuntjes aan het achterframe zijn vrij slank en kunnen niet heel veel meer hebben dan waar ze voor bedoeld zijn, nl het dragen van de opgevouwen fiets. Stil staand of rollend, maar in beide gevallen slechts de fiets met eventuele bagage. Gaat het dan toch mis dan kan erger worden voorkomen door het terugbuigen van de steuntjes en het monteren van een 'Brompton Stabillisatiebrug'. Ziet u het te laat of rijdt u er te lang mee door dan kan het gebeuren dat de steuntjes niet meer te redden zijn. Dan is het tijd voor de Brompton Reparatiebrug.



    
    

NIEUW! 6 januari 2011

De Stabilisatiebrug is verbeterd. Links de 2e generatie en rechts de 3e generatie. Door de brug nu uit 1 stuk plaatmateriaal te persen is het mogelijk om de brug om de originele transportwielsteuntjes te vormen. Deze nieuwe vorm geeft meer sterkte en is mooi rond ipv hoekig. De Easy Wheels komen nu direct op de originele steuntjes met de ogen van de brug ertussen. Voorheen zaten de wieltjes een trapje hoger waardoor de pakmaat vergroot werd en de Brompton weer wat lastiger onder de treinbanken te schuiven is.



    

De montage gaat als volgt:

Stap 1 de demper moet losgeschroefd worden dmv de moer op de demperbout aan de achterzijde (sleutelwijdte 10) en de beide wieltjes kunnen losgeschroefd worden van de steuntjes. Zit de bout van het wieltje erg vast, dan wil verwarmen met een verfstripfohn nog wel eens helpen, anders hop (weer) naar de dealer om het uit te besteden.

Stap 2 is het recht buigen van de steunen door er bv een grote ringsleutel overheen te doen en te gebruiken als hefboom. De lak zal verder beschadigen dan al het geval was, maar dat kan later bijgetipt worden met een (Brompton) lakstift. Monteer bij voorkeur twee lange bouten (als referentie) in de steunen om ze goed uit te kunnen richten. Dit is belangrijk voor een goede passing van de Stabilisatiebrug. Zolang de steunen niet goed gericht zijn zal de brug moeilijk of niet te monteren zijn.


    
    
Stap 3 monteer als eerste de Easy Wheels en gebruik voldoende ringen om aanlopen van de wielen te voorkomen. Trek evt de brug strak door bv een 10mm boor in het gat te steken als hefboom. Is het 10 mm gat na montage van de wielen niet voldoende gelijk met het gat in het frame dan evt iets uitvijlen. Niet alle Brompton achterframes zijn 100% indentiek, daardoor kan de montage nog wat handwerk vergen


    
    

De Stabilisatiebrug is te koop bij de Brompton dealer of rechtstreeks bij Eerder metaal voor 45 euro incl BTW, verpakkings- en verzendkosten). Laat u het door de dealer monteren dan is het waarschijnlijk dat deze nog arbeidsloon in rekening brengt.

Vincent van Eerd, bijgewerkt juni 2014



          

Copyright by Vincent van Eerd, 2004 ...
All rights reserved.