Zijwielen voor volwassenen

Door de drukte nemen we geen nieuwe zijwiel opdrachten meer aan, we zijn in 2018 gestopt met de kinder zijwielen en in 2019 ook met de volwassen zijwielen.

Sinds 2004 maakte ik zijwielen voor grotere kinderen en na de eerste paar kinderfietsen ook zijwielen voor volwassenen. De behoefte aan zijwielen onder volwassenen blijkt vrij groot te zijn. De op maat vervaardigde zijwielen zijn een erg gewaardeerde aanpassing voor mensen van alle leeftijden die om uiteenlopende redenen niet langer meer met een tweewieler uit de voeten kunnen. Vaak hebben mensen bijvoorbeeld na revalidatie of juist kort voor het krijgen van een ziekte een nieuwe fiets aangeschaft, vaak ook met electrische ondersteuning. En dan blijkt het op- en afstappen toch niet meer veilig te zijn, of heeft hij of zij juist moeite met het fietsen zelf, balans houden, rechtuit fietsen. Zijwielen kunnen dan een oplossing zijn, als alternatief voor een driewieler.

Eerder Metaal zijwielen hebben geen vering, behalve de vering in de luchtbanden. Dit is een bewuste keus omdat de zijwielen zo een heel duidelijke steun geven en met name in de bochten niet meegeven, maar stevig ondersteunen. Deze zijwielen maken qua rijgedrag een tweewieler tot een driewieler.

De voordelen van een fiets met zijwielen ten opzichte van een driewieler zijn ondermeer: lager gewicht, behoud eigen fiets, op nagenoeg alle fietsen mogelijk evt met electrische ondersteuning, demontabele steunen, dus makkelijk op de fietsendrager achterop de auto, fietst licht en is goedkoper in aanschaf.

De zijwielen zijn demontabel door ze met drie inbusschroeven per kant los te schroeven. Dit is slechts een paar minuten werk en kinderlijk eenvoudig. De afstelling van de wielen blijft ongewijzigd bij demontage, dus ook het terug aan de fiets schroeven van de zijwielen is een fluitje van een cent. Een fijne lange inbusleutel wordt meegeleverd. De hoogteafstelling van de wielen gebeurt bij de as van het zijwiel zelf en hiervoor zijn benodigd 2x moersleutel 22 mm. De wielen worden bij aflevering op een ideale hoogte afgesteld en behoeven doorgaans geen verdere aandacht.





Fietsles is de eerste stap op het moment dat u denkt: 'dat zou wel eens wat voor me kunnen zijn'. Het fietsen op een driewieler of een fiets met zijwielen is helemaal niet makkelijk. Fietsen op drie of vier wielen is een compleet nieuwe ervaring, heel anders dan op een gewone fiets. Om erachter te komen of het voor u een 'adequate' oplossing is kunt u een afspraak maken voor een vrijblijvende toelichting over zijwielen en een fietsles. De fietsles is gratis op het moment dat u opdracht geeft tot levering. Gaat u (nog) niet over tot aanschaf dan zijn de kosten 60 euro voor ca. 45 minuten oefenen. U kunt hiervoor bij ons pinnen.
Zie voor een beschrijving van hoe een fietsles kan verlopen de pagina: 'Fietsles met zijwielen' en lees even het stukje onderaan deze pagina.

Voor gemeenten (WMO / Wet Maatschappelijke Ondersteuning) kunnen de zijwielen een interessante manier zijn om met hetzelfde budget meer mensen te kunnen helpen. Geen dure leaseconstructies, maar zijwielen in eigendom van gebruiker en een terugverdientijd van minder dan een jaar. Onderhoud van de (electrische) fiets komt voor rekening van de gebruiker. De zijwielen zelf hebben nauwelijks onderhoud nodig, behalve eens in de zoveel jaar een nieuw setje banden

Goedkoopst adequaat, dat is wat de gemeentelijke WMO afdeling aan voorzieningen verstrekt. Heeft u al bijvoorbeeld een scootmobiel, dan krijgt u niet ook nog een fiets met zijwielen. U krijgt bij voldoende indicatie slechts één vervoermiddel. De ervaring leert dat zijwielen bijna altijd door de gemeente vergoed worden. Voor de WMO aanvraag bij uw gemeente kan ik een offerte mailen, maar lees nog even verder...

Meer informatie over zijwielen? kijk op pagina: Informatie over Eerder Metaal zijwielen





Fietsen met zijwielen, dat is wel even wennen

Het fietsen met zijwielen (net als het fietsen op een driewieler) blijkt voor mensen die eerder gewoon konden fietsen op een tweewieler (meestal volwassenen) een nieuwe ervaring te zijn. Fietsen met zijwielen is een heel andere manier van fietsen. Zo vraagt het nemen van een bocht een andere techniek. In de bocht gaan hangen (schuin door de bocht), is niet meer mogelijk omdat de zijwielen dat verhinderen. Dat betekent dat de fiets rechtop door de bocht gaat. Het tweede waar je rekening mee moet houden is het feit dat doorgaans beide zijwielen aan de grond staan, behalve als de weg bol of schuin afwaterend is aangelegd, dan staat de fiets schuin met de weg mee. Ook een lichte bolling of schuinte maakt dat je de schuinstand van de fiets waarneemt en daarop wil reageren door balans te zoeken, cq rechtop te komen. Dit balanceren wat op een tweewieler noodzaak is, doe je door te sturen naar de valrichting toe. Balanceren op een driewieler of een fiets met niet verende zijwielen is uit den boze en maakt dat je telkens weer naar de lage kant van de weg stuurt. Het lijkt alsof de fiets met je aan de haal gaat, maar in werkelijkheid is het je evenwichtsgevoel wat dwars zit. De truc en tegelijk de kunst is om volledig te vertrouwen op de steun van de zijwielen. Geen evenwicht proberen te houden maar ontspannen zitten met ontspannen armen en handen en vooral veel sturen met het stuur en niet met je bovenlijf of benen. Dat laatste klinkt voor de hand liggend, maar op een tweewieler stuur je voor een belangrijk deel met je lijf. Sturen, sturen, sturen dus en niet sturen door naar de gewenste richting te gaan hangen. Het bovenlijf mag altijd rechtop blijven en in de bochten een beetje naar de binnenbocht hangen, omdat dat fijner is en de bocht dan met wat hogere snelheid (maar nog steeds beperkte snelheid!) genomen kan worden.

Bovenstaande informatie is belangrijk om je te realiseren, maar kan een fietsles op de testfiets met zijwielen niet vervangen. Onder begeleiding oefenen bij de werkplaats is heel belangrijk. Dit geld in mindere mate voor mensen die de overstap van een driewieler naar een fiets met zijwielen overwegen, dan volstaat het zelfstandig uit proberen.

Vincent van Eerd, bijgewerkt in april 2019



          ;                              

Copyright by Vincent van Eerd, © 2004 ...
All rights reserved.