|
Vroege schetsen van de 'Centerfold'. |
![]() |
Het ontwerp van de Centerfold was verder ook bedoeld voor de Accell dochters Batavus en het duitse Hercules. Omdat de productie van het frame ten tijde van de Ifma nog verre van rond was zag Batavus af van introductie op haar shows. Op dat moment stonden d'r wel twee prototypes klaar |
![]() |
![]() |
De Centerfold was zowel op de Tweewieler Rai van 2002 (Sparta) als op de Ifma Fahrradmesse in Keulen van september 2001 (Sparta en Hercules) te zien, maar nooit als zodanig in productie is gekomen door problemen met de productie. De 'Centerfold' zou in Shenzhen ( China ) geproduceerd worden door een op 'massa' en 'standaard' ingestelde grote en voordelige framebouwer. De keuze voor deze fabriek bleek vrij snel na de beurzen toch niet zo voordelig te zijn. Er is niet veel meer uit China gekomen dan de sampleframes (zonder scharnieren) die zijn omgebouwd in Apeldoorn tbv. de shows in september 2002 en februari 2002 |
![]() |
|
Op de dealershow van Batavus was in september 2004 dan eindelijk de doorontwikkeling van de Centerfold te zien, nl. de Nova Versa. Na het vastlopen van de Centerfold productie is de ontwikkeling overgedragen aan Dahon waar de fiets geproduceerd wordt voor Batavus. De Nova Versa is een afgeleide en versimpelde versie van de Centerfold. Ondermeer zijn komen te vervallen: de lowrider tassendrager (voor compact vouwen), de zadelpen met voorbouw (om de afwijkende zitbuishoek en de bracketplaatsing te compenseren) en de door Sparta gepatenteerde sluitingen die volledig in het frame weggewerkt zijn. Gebleven zijn ondermeer het globale framedesign en het vouwprincipe volgens het gepatenteerde 'Eerder-concept' . |
|
|
Het volledig weghalen van de vouwfietsontwikkeling bij Sparta heeft ook tot gevolg dat Sparta geen vouwfiets in de 2005 collectie heeft. Misschien dat ze eigenlijk nog steeds dezelfde mening zijn toegedaan als in 1967; vouwfietsen zijn leuk om de familie mee te amuseren. |
![]() | Copyright by
Vincent van Eerd, © 2004 ... |